Mandag den 21. august blev det meldt ud, at Azerocloud & CloudNordic var blevet ramt af et alvorligt hackerangreb, og at alt data i den forbindelse var gået tabt. Vi er super kede af den situation, som Azerocloud & CloudNordic er endt i, ligesom tusindvis af kunder er blevet ramt af angrebet. Mails, hjemmesider, DNS opsætninger og lignende er gået tabt.

Vi oplever derfor lige nu en stor efterspørgsel på vores produkt, da du som tidligere AzeroCloud & CloudNordic kunde, kan få gang i din hjemmeside og e-mail på kun få timer hos hos.

Vi sidder lige nu klar på supporten og hjælper alle  AzeroCloud & CloudNordic kunder i gang igen, så de atter kan få deres mails op at køre. Skulle der være en lokal backup tilgængelig, så kan vores webafdeling måske assistere i en gendannelse.

I korte træk opfordrer vi til at gøre følgende for at få komme op og køre igen:

Danske .dk domæner:

  1. Bestil webhotel + flytning af dit domæne på stagingnw.nordicway.dk
  2. Find dit login til punktum.dk. Hvis du ikke har det, kan du prøve med MItID
    1. I  “administrer” kolonnen ud for dit domæne vælger du “Vi flere detaljer”
    2. På den side der fremkommer skal du i menuen til højre finde overskriften “Administrér domænenavn” og vælge “Skift navneservere” (BEMÆRK, der står “Skift navneserver” to gange – du skal vælge den første under “Administrér domænenavn”)
    3. Angiv “ns3.stagingnw.nordicway.dk” som primær navneserver og gem
    4. Din navneserver er nu skiftet, og domænet vil indenfor nogle timer pege mod nordicway
  3. Opret dine mailkonti (Se denne guide)
  4. Upload evt. backup af hjemmeside eller start på en ny med f.eks. WordPress (Se guide)

Du bør begynde at modtage mails igen indenfor ca. 6-7 timer. Vi gør dog opmærksom på, at vi desværre ikke kan redde gamle mails fra Azero. Det samme gælder eventuelle hjemmesider, da det hele er blevet krypteret hos dem, og hvor der ikke findes en backup.

Skal du flytte udenlandske domæner, så skal du skaffe en AUTH/EPP kode til domænet. Her opfordrer Azero til, at du kontakter deres domæneregistrator Ascio på help@ascio.com for at få udleveret koden.

Huske liste:

Når du kommet videre og fået dine ting op og køre hos os, bør du huske følgende:

  • Vælg en anden kode til email-konti, når du opretter dem hos os, end den du har haft hos Azerocloud. Selvom de ikke har set tegn på datalæk, kan det ikke garanteres, at hackerne ikke har fået adgang til kunders koder osv. Derfor bør du skifte dem, så de ikke er de samme som de har været hos Azero. Det gælder i øvrigt alle dine koder. Hvis du har brugt dem hos Azero, så skal du skifte til noget andet andre steder.
  • Når du opretter dig hos os og/eller skriver til os, så brug en anden e-mail, end den du har haft hos Azero, da den af gode grunde ikke kan modtage mails mere. Vælg i stedet en Gmail eller outlook.com mail, som ikke er forbundet til dit domæne hos Azerocloud.

Har du spørgsmål, så skriv til os på support@stagingnw.nordicway.dk, hvorefter vi forsøger at svare hurtigst muligt. Du kan også selv begynde at flytte dine ting, så du hurtigst muligt kan komme “live” igen.

Hjælp til Azerocloud & cloudnordic kunder
Om forfatteren
Michael

Michael Storm

Jeg er partner i nordicway ApS og har desuden over 10 års erfaring i online branchen som både designer og udvikler. Jeg er uddannet som multimediedesigner og har siden drevet flere selvstændige virksomheder. Med nordicway ApS ønsker jeg at tilbyde et kvalitetsprodukt til hjemmesideejere, og jeg vil bruge bloggen til at formidle brugbar viden til interesserede og potentielle kunder.